A keréknyomás ellenőrzése fontos feladat

Minden indulás előtt kötelező ellenőrizni szemmel azt, hogy a gumik állapota megfelelő-e közlekedésre, ezt tudja mindenki. Mégis kevesen veszik a fáradtságot, hogy körbejárják az egyszer az autójukat legalább a reggeli indulásnál, hogy ellenőrizzék a keréknyomást.

Hogyan kell ellenőrizni a gumikat?

Sokan úgy hiszik, hogy a gumik felelősek a jármű tömegének megtartásáért, ám ez csupán részben igaz. Valójában jelentős szerepe van a levegőnek is a folyamatban, s az sem mindegy, hogy mennyire vannak felfújva a kerekek. Nagymértékben befolyásoló tényezőnek számít az autó stabilitása, irányíthatósága szempontjából, hogy optimális-e a keréknyomás, sőt, még a fékezési tulajdonságok sem ugyanolyanok eltérő guminyomás esetén.

Éppen ezért a szakemberek azt ajánlják, hogy még ha szemre úgy is tűnik, hogy nincs gond az abroncsokkal, akkor is érdemes havonta rászánni néhány percet az alaposabb ellenőrzésre. Igaz ez a téli és a nyári gumikra is.

Az ajánlott keréknyomásra nincs egyetlen konkrét számérték. Minden esetben a személyautó gyártója határozza ezt meg. Számít az is, hogy a gumi milyen méretű, típusú és mekkora az adott kocsi tömege. Az értékek könnyen megtalálhatók, vagy a gépjármű kezelési útmutatóját kell fellapozni, vagy pedig a tankbetöltő ajtaján, illetve a vezetőoldali ajtón érdemes keresni ezt a számot.

Nem mindegy a keréknyomás beállításának pillanata sem

Jó tudni, hogy az autógyártók mindig a hideg nyomással kalkulálnak. A kerékben a nyomás megnövekszik, ahogyan felmelegedik üzemi hőmérsékletre a kerék, hiszen a kerékben lévő levegő hőmérséklete is emelkedik. A hideg nyomásérték tehát azt jelenti, hogy még indulás előtt kell megmérni a keréknyomást.

Az sem szerencsés, ha egy tűző napon jó ideje álló autó esetében végezzük el a mérést, hiszen így csalóka adatot kaphatunk. Tíz fokos külső hőmérséklet-növekedés esetén egy tizednyi bar-ral nő a nyomás.

Ha egy hosszabb utazást követően mérnénk meg a nyomást, akkor könnyen lehet, hogy a határérték feletti értékkel szembesülnénk. Amennyiben ilyenkor engedünk a kerékből, akkor az induláskor a minimális érték alá kerülhet a keréknyomás, ami semmiképp sem volna jó.

A fentiekből egyúttal levonható az a tanulság is, hogy az időjáráshoz is érdemes igazítani a keréknyomást. Ahogy melegednek a napok, nemcsak az az egyetlen teendő, hogy nyári gumira cseréljük a téli abroncsokat, hanem a gumi nyomásértékét is időről időre felül kell vizsgálnunk.

Milyen eszközzel történjen a mérés?

Bár a benzinkutakon van keréknyomás-ellenőrző, ezek használata alapvetően nem javasolt. Egyrészt nem feltétlenül pontosak, másrészt a benzinkútra el is kell jutni valahogy, hacsak nem ott éjszakázunk. Márpedig amíg eljutunk a kútra, addig melegszik az abroncsban a levegő hőmérséklete, így egy töltőállomáson történő mérés fals adatokat adhat szemben egy otthon történő hideg nyomásértékkel.

A legpraktikusabb, ha beszerzünk egy digitális nyomásmérőt, de aki jobban szereti az analóg eszközöket, azok között is lehet találni kellően precízeket. A védőkupak levételét követően a műszert rá kell helyezni a szelepre és meg kell mérni a nyomást. Fontos, hogy a procedúra végeztével ne felejtsük el visszatenni a helyére a szelepsapkát, így nem fog szennyeződés kerülni a szeleptűbe.

Bár a modern autókban már van TPMS-rendszer, az indirekt fajtájuk kizárólag húsz km/h sebesség fölött működik, azaz hideg nyomásérték ellenőrzésre alkalmatlanok. A másik ok, amiért nem érdemes kizárólag a TPMS-re hagyatkozni az, hogy van olyan rendszer, amelyik csak 25%-os nyomáscsökkenéskor jelez.

Ha kérdésed volna a keréknyomás mérése kapcsán, keresd kollégáinkat bizalommal!

A terméket a kosárba raktam.

Tovább nézelődöm, vissza a termékekhez
Kosár megtekintése és fizetés