Amit a gumi tulajdonságai kapcsán tudni érdemes

Azt a legtöbb autós tudja, hogy amennyiben a nappali átlaghőmérséklet eléri a 7 Celsius-fokot, akkor általában érdemes lecserélni a téli gumikat nyári változatokra. Erre azért van szükség, mert a nyári gumi tulajdonságai optimálisabbak a melegebb tavaszi és a forró nyári napokra. Persze nem kell feltétlenül ragaszkodni a 7 Celsius-fokos átlaghőmérséklethez. Azt kell látni, hogy a téli gumi jobban tapad hideg időben, mint a nyári. Főként igaz ez, ha az útburkolaton hó vagy jég található. Érdemes viszont annak megfelelően cselekedni, hogy milyen napszakban használja valaki az autóját. Azoknak, akik kora hajnalban indulnak útnak, tovább célszerű fent hagyni a téli gumikat. Mitől tapadnak jobban hidegben a téli gumik? Mik a gumi tulajdonságai? A téli gumik kapcsán sokan azt hiszik, hogy az egyetlen dolog, ami megkülönbözteti őket a nyári modellektől, az a lamellák kinézete, típusa. Ez azonban egyáltalán sincs így! Olyan adalékanyagokat tartalmaznak, amik hozzájárulnak ahhoz, hogy az alacsony hőmérséklet ellenére is rugalmas tudjon maradni az abroncs, továbbá képes legyen tapadni. A nyári abroncsok ellenben a hidegben merevek lesznek, és olyan mértékben csökken a tapadásuk, ami nem teszi lehetővé a biztonságos közlekedést. Vannak, akik úgy hiszik, hogy a vezetési rutinjukkal és kellő óvatossággal tudják kompenzálni azt, hogy a nyári gumi korántsem ideálisan viselkedik hűvösebb időben. Valójában azonban ha vészhelyzet alakul ki, akkor hiába a rutin és az évek, a nyári gumi fékútja a többszörösére is növekedhet. A nyári gumikat 20 és 30 Celsius-fok közötti hőmérsékletre, a téli abroncsokat pedig -10 és 0 fok közöttire optimalizáltan gyártják. A téli gumik anyagszerkezetük tekintetében jóval lágyabbak, így hamarabb is fel is tudnak melegedni. A mintázatuk úgy van kialakítva, hogy a vízelvezetést, valamint a kapaszkodást is szolgálja. Ezek az előírások Magyarországon sok más országgal ellentétben nem kötelező téli gumit használni, papíron még akkor sem, ha esik a hó. Ugyanakkor a legújabb rendelet szerint kizárólag az útviszonyoknak és az időjárási körülményeknek megfelelően felkészített járművel szabad útra kelni. Előírás továbbá, hogy a gumik profilmélységének legalább 1,6 milliméteresnek kell lennie. A szakemberek viszont legalább 4 milliméteres értéket javasolnak. Jó tudni, hogy amivel idehaza még szabályosan lehet közlekedni, azzal más országokban nem feltétlenül, ezért ha külföldre utaznál, akkor mindenképpen érdemes megnézni, hogy aktuálisan milyen szabályoknak kell megfelelni az abroncsoknak. Jelölések az abroncsokon A gumikon rengeteg felirat szerepel, sokan nem is tudják, mit jelentenek a különféle betűk és számok. Valami olyasmit fogsz látni a gumi oldalfalán, hogy 185/65 R15 91 V. Ez egy összetett jelrendszer. A 185 a futófelület szélessége mm-ben megadva. A perjel utáni számjegyek azt jelentik, hogy a futófelület szélességének hány százaléka a gumi oldalfalának magassága, ezt perszámként is szokás emlegetni. Az R azt jelöli, hogy milyen szerkezetű a gumi, ebben az esetben radiál. Korábban voltak forgalomban diagonál abroncsok is, amiket D-vel jelöltek, ám ma már csak radiál gumikat találsz a gumisoknál. Az R utáni szám jelzi, hogy milyen méretű felnire lehet feltenni az adott gumit. Mindezen karakterek után áll egy szám, ami a gumi tömegindexe. Ez azt jelenti, hogy legfeljebb hány kilogrammnyi terhelést bír el a gumi. Végül egy betű áll, esetünkben a V, ami a sebességindex. A sebességindexet egy táblázatból lehet kiolvasni, ami megmutatja, hogy egy gumival maximálisan mekkora sebességgel lehet közlekedni. A gumin található nyíl pedig a helyes forgásirányt mutatja. Kérdésed van a gumiválasztás kapcsán? Írj nekünk még ma!

A terméket a kosárba raktam.

Tovább nézelődöm, vissza a termékekhez
Kosár megtekintése és fizetés