Amit a gumiabroncs kapcsán a sebességindexről tudni érdemes

A járművezetők többsége úgy hiszi, hogy annyival szabad menni közúton, amennyit a KRESZ szabályai megengednek. Kevesen gondolnak ez esetben a gumiabroncs kapcsán a sebességindexre. Lakott területen belül tehát 50 km/h-val, lakott területen kívül 90 km/h-val, autópályán pedig akár 130 km/h-val lehet haladni Kivéve persze, ha sebességkorlátozó tábla erről másként nem rendelkezik.

Van azonban egy-két dolog, ami felülírja ezeket a szabályokat. Az egyik ilyen az időjárás, hiszen havas, jeges úton vagy éppen heves esőzéskor nem kell feltétlenül a maximálisan megengedett sebességgel haladni, sőt, nem is érdemes. A forgalmi körülmények szintén indokolhatják, hogy visszább vegyen az ember. Van még egy olyan ok, ami korlátozó tényező, ám kevesek számára ismert.

Ez pedig a sebességindex. A sebességindex azt mutatja meg, hogy az adott gumiabronccsal mekkora a legnagyobb megengedett sebesség. Akár nyári gumiról, akár téli gumiról van szó, az abroncson van egyébként még egy jelölés, a terhelési index, amit szintén célszerű figyelembe venni a megfelelő abroncs kiválasztásakor.

Itt találod a sebességindexet a gumiabroncson

A sebességindexet a gumi oldalfalán találhatod meg a DOT-számhoz hasonlóan. Lényegében ez az a tempó, amivel még biztonságosan lehet autózni az adott gumiabronccsal.

Egy átlagos személyautón olyan gumi szokott lenni, ami 190 km/h-s maximális sebességet tesz lehetővé. Egy hazai autós ezt nem igazán használja ki, hiszen ilyen gyorsan legálisan csak zárt versenypályán vagy a német autópályán lehet közlekedni.

Nem számmal írják a sebességindexet a gumira

A sebességindexet (röviden SI) nem számmal írják a gumira. Hiába keresed az oldalfalon, hogy 190 km/h, sehol sem fogod megtalálni. Egy átlagos személyautó abroncsán valószínűleg egy T betűt fogsz találni e helyett.

Hogy miért éppen T-t? Nos, van egy sebességindex táblázat, amiben a T-nek a 190 km/h felel meg. Az angol ábécé legtöbb betűjéhez tartozik valamilyen sebesség, a B-hez az 50, a C-hez a 60, a G-hez a 90, az M-hez a 130, az U-hoz a 200 az Y-hoz pedig a 300 a teljesség igénye nélkül.

Érdekesség, hogy az A önmagában nem szerepel semmilyen gumiabroncs oldalfalán. Helyette létezik A1, A2, A3, A4, A5, A6, A7 és A8 jelölés. Ezek jelentése rendre 5, 10, 15, 20, 25, 30, 35 és 40 km/h.

Mi a terhelési index?

A terhelési index is a nyári gumi és a téli gumi oldalfalán egyaránt megtalálható adat, ami az abroncs maximális terhelhetőségét mutatja. Ezt kerekenként kell érteni, így egy négykerekű jármű esetén néggyel fel kell szorozni az egy kerékre jutó értéket, így kapjuk meg, hogy mekkora a teljes jármű terhelhetősége.

Fontos tudni, hogy az érték csak akkor érvényes, ha a kerék a gyártói előírásoknak megfelelő mértékben van felfújva. Alacsonyabb keréknyomásnál csökkenhet a terhelhetőség.

A terhelési index kapcsán is van egy táblázat. Ez esetben sem egy súlyt kell keresgélni az abroncsok oldalfalán. A terhelési index (LI) jelölésére egy 51 és 100 közötti számot használnak, aminek pontos jelentése kiolvasható egy terhelési index táblázatból.

Érdekességek a sebességindex kapcsán

Ha a sebességindexet szeretnéd megtalálni a gumi oldalfalán, akkor valószínűleg a terhelési index értékkel együtt találod meg, például 85T formában. Ilyenkor a 85 a terhelési index, a T pedig a sebességindex. A jelentésüket pedig a megfelelő táblázatból tudod kiolvasni.

Jó, ha tudod, hogy a gyári első szerelésnél nem szabad használni alacsonyabb sebességindexű gumiabroncsot. Fordítva viszont már más a helyzet: magasabb SI értékkel rendelkező abroncsot gond nélkül fel lehet tenni a kocsira.

Ha kérdésed van a megfelelő abroncs kiválasztása kapcsán, írj ügyfélszolgálatunknak bizalommal.

A terméket a kosárba raktam.

Tovább nézelődöm, vissza a termékekhez
Kosár megtekintése és fizetés