Erre kell odafigyelni a felni-gumi kompatibilitás kapcsán

Ebben a bejegyzésben a feli-gumi kompatibilitást vesszük górcső alá. Azt talán mindenki tudja, hogy a gumi szélességét milliméterben adják meg. Ha tehát egy gumi mérete 205/65, az azt jelenti, hogy 205 milliméter széles. A 65 pedig egy arányszám: azt adja meg, hogy a 205-nek a 65%-a a gumi oldalfal magassága.

A gumi mérete mögött, azaz a 205/65 mögött szokott állni még egy betű és két szám is, például R15. A gumin tehát ez így található meg: 205/65 R15. Ennek jelentése az, hogy a kerék átmérője 15 coll. Kissé furcsa, hogy van, ami milliméterben és van, ami collban van megadva, de ez így alakult az idők során, nincs mit tenni, együtt kell élnünk ezzel.

Felni-gumi kompatibilitás a gyakorlatban

Nézzünk konkrét eseteket arra, hogy melyik felni melyik gumival kompatibilis. A példa kedvéért vegyük a következőket:

205/65 R15 - 7 (6,5 - 7,5) 225/55 R16 - 7,5 (7-8) 245/45 R17 - 8,5 (8-9)

Mit jelent ez a sok karakter? Elmagyarázzuk soronként. Azt már tisztáztuk, hogy a 205/65 R15 a gumi és a kerék átmérőjét jelöli. A 7 azt jelenti, hogy az adott gumi és kerék 7-es felnire ideális, de 6,5 és 7,5 között bármilyen felnire jó tulajdonképpen. Ebből már logikusan következik, hogy a következő sorokat hasonlóképpen kell értelmezni.

Azt láthatjuk, hogy a felni szélessége arányban áll a gumi szélességével. Azaz a 205-ös gumihoz 7-es felni ideális, a 225-öshöz 7,5-ös míg a 245-öshöz 8,5-ös. Minél szélesebb a gumi, annál nagyobb felni kell. A felni szélessége és a gumi szélessége között szoros az összefüggés, de vannak bizonyos átfedések. Amit ebből érdemes megjegyezni, az az, hogy egy felnire több szélességű gumit is rá lehet tenni, ám a határok végesek.

Az osztókör jelentősége

Az osztókör kapcsán azt kell megvizsgálni, hogy stimmeljenek a felfogatócsavarok lyukszámai, valamint az elhelyezkedésük egyaránt.

Az osztókör mérése nem úgy történik, hogy az egyik lyuk távolságát megmérjük a másiktól. Venni kell egy képzeletbeli kört, amelyenek a vonalában helyezkednek a lyukak. Ennek a körnek kell venni az átmérőjét.

Nagyon fontos, hogy a középső lyuk is stimmeljen. Ha új felnit teszünk fel, és a középső lyuk nagyobb, az nem jelent semmilyen problémát. Erre találták ki a közgyűrűt, ami a kerékagyra kerül és beközpontozza azt. Jobb is, ha be van központozva, és nem kizárólag a csavarok tartják meg.

A felni ET száma

A téma kapcsán fontos tisztázni, hogy mit jelent a felni ET száma. Ez tulajdonképpen a besajtolási mélység, avagy középsík eltolás, azaz a felni középvonala, valamint a kerékagyra való felfekvési síkja közti, milliméter pontosságban megadott távolság.

Létezik egyrészes felni, ezen a besajtolási mélység rögzített, nem lehet azt megváltoztatni. Többrészes felni esetében már állítható az eltolás, így több járműre is felszerelhető.

Minél magasabb az ET érték, a felni annál jobban rámegy a tengelyre. Amennyiben túl nagy a felni mélysége, akkor annak káros következményei lehetnek: a kerék adott esetben akár a féktárcsával vagy a lengéscsillapítóval is érintkezhet. Ellenkező esetben, ha túl kicsi az ET szám, akkor a kerék és a karosszéria súrolódhat egymással akár egyenes vonalú közlekedés esetén, de kiváltképp kanyarodáskor. Mindkét szélsőség kerülendő.

Alapvetően háromféle ET számot különböztetünk meg egymástól. A nullás ET azt jelenti, hogy a felfekvő felület egybeesik a felni középvonalával. Ha az ET szám pozitív, akkor a felfekvő felület közelebb esik a jármű külsejéhez a felni középvonalától számítva. A negatív ET esetén értelemszerűen ennek az ellentéte igaz.

Amennyiben kérdésed van a megfelelő méretű gumi vagy felni kiválasztása kapcsán, írj e-mailt ügyfélszolgálatunknak, és igyekszünk mihamarabb válaszolni a kérdésedre.

A terméket a kosárba raktam.

Tovább nézelődöm, vissza a termékekhez
Kosár megtekintése és fizetés