Ezért fontos a megfelelő keréknyomás személyautó esetén

Még tanulóvezetőként biztosan emlékszel rá, hányszor hallottad, hogy a megfelelő keréknyomás személyautó esetén milyen fontos. Ideális esetben ez a reggeli első indulás előtti rutinellenőrzés részét kellene, hogy képezze. A modern gépjárművek már a műszerfalon jelzik, ha valamelyik abroncsban nem megfelelő a nyomás.

A kutatások szerint azonban a sofőrök harmada az optimálisnál alacsonyabb nyomású gumival közlekedik rendszeresen. Ez azonban számos hátránnyal jár.

Miért olyan fontos az ideális keréknyomás személyautó esetén?

Az alulfújt gumik sok szempontból veszélyesek. Az egyik fő szempont, hogy a tapadásuk gyengébb, így romlik a jármű vezethetősége. Üzemanyag-felhasználás szempontjából sem ideális lapos gumikkal közlekedni, mert többet fogyaszt így az autó, így felesleges többletköltség mehet el a nyári utazásokra. Ennek oka, hogy a túlságosan puha abroncsok növelik a gördülési ellenállást.

Az sem elhanyagolható szempont, hogy a nem kellőképpen felfújt kerekek idő előtt elhasználódnak. Ráadásul az úton lévő kisebb hibák is jelentősebb mértékben károsítják az ilyen abroncsokat.

Balesetveszélyességi szempontból az alulfújt autógumik rendkívüli kockázattal járnak. Évente több ezer olyan baleset következik be, amikor az autó gumiabroncsa leválik a karkasz váztól, ez főleg a nyári hőség idején előforduló jelenség, de nem kizárólag a nyári gumikat érinti. A fő probléma az, hogy ez általában rendkívül gyorsan következik be, a sofőrnek nincs ideje lereagálni a dolgot, s a járműve általában irányíthatatlanná válik ilyenkor.

Hogyan lehet megelőzni a balesetet?

Minden felelősségteljes sofőrnek kötelessége, hogy legalább hetente ellenőrizze a gumiabroncsok nyomását. Lehetőleg a szemrevételezésen felül kézi nyomásmérővel is érdemes ezt a feladatot elvégezni. Ha teheted, ne várd meg, amíg a műszerfalon felvillan az alacsony guminyomásra figyelmeztető lámpa, mivel ez már súlyos probléma esetén történik meg. Az ellenőrzésre hideg állapotban, indulás előtt kell sort keríteni, még mielőtt az autó beindításra kerülne és a gumik felmelegednének. A már felmelegedett gumik magasabb nyomást mutatnak, a hideg gumik pontosabb eredmény leolvasását teszik lehetővé.

A gumikat kopás, sérülés szempontjából muszáj vizuálisan is ellenőrizni.

Erre ügyelj a gumik felfújásánál

A benzinkutakon található eszközök nem mindig pontosak, jellemzően némi eltérést mutatnak a valós értékkel szemben. További probléma, hogy az autósok jellemzően már felmelegedett kerékkel érkeznek a töltőállomásokhoz, és értelemszerűen nem várják meg, míg lehűlnek a gumik. Így magától értetődően fals lesz az az eredmény is, amit a műszerek mutatnak a személyautó keréknyomása kapcsán.

Érdemes beszerezni egy kézi nyomásmérőt, amely eleve pontosabb értéket mutat. Ráadásul egy ilyen eszközzel otthon az indulás előtt ellenőrizhető a kerekek állapota. A gumikat mindig olyan mértékben kell felfújni, amelyet a gyártó ajánl. Ezt az értéket általában az ajtó belsején található matricán vagy a kézikönyvben lehet megtalálni. Célszerű arra törekedni, hogy a nyomás ne legyen az ajánlott szám alatt a fent felsorolt okok miatt.

Ha bármilyen kérdésed van akár a keréknyomás, akár a gumik kapcsán, keresd csapatunkat bizalommal!

A terméket a kosárba raktam.

Tovább nézelődöm, vissza a termékekhez
Kosár megtekintése és fizetés