Mik a főbb, személyautó gumiabroncsra vonatkozó előírások?

A személyautó gumiabroncsra vonatkozó előírások közül a legismertebb talán a profilmélységre érvényes. Valószínűleg azzal senkinek sem mondunk újdonságot, hogy idehaza 1,6 millimétert el kell érnie a profilmélységnek a futófelület minden pontján az autón lévő összes guminak.

Vannak azonban más, kevésbé ismert szabályok is a gumiabroncsok kapcsán. Ezekről lesz szó a következőkben!

Nem mindegy, milyen gumit szerelsz fel az autódra

Túl azon, hogy az egyes gumigyártók termékei között minőségbeli különbségek vannak, még egy sor dolgot figyelembe kell venni, mielőtt felszereltet az ember egy gumit a személyautójára. Fontos tudni, hogy a járműre felkerülő gumik sebességhatárának, méretének és a terhelhetőségének egyaránt meg kell felelnie a jármű vonatkozó adatainak.

Mit jelent mindez a gyakorlatban? Azt, hogy magasabb súlyindexű vagy sebességindexű abroncsokat felszereltethetsz a kocsidra, ám alacsonyabbakat semmiképpen.

Ugyancsak lényeges szabály, hogy az azonos tengelyen lévő kerekeknek megegyező szerkezetűnek, teherbírásúnak, méretűnek és mintázatúnak kell lennie. Manapság már gyakorlatilag csak radiál gumikat lehet kapni a kereskedésekben, ám mindenesetre a törvényben az is rögzítve van, hogy egy tengelyen csak azonos szerkezetű abroncsok lehetnek. Szóval az nem történhet meg, hogy valaki útnak indul úgy, hogy a bal első és a bal hátsó radiál, a jobb első és a jobb hátsó gumi diagonál.

Ezt mondják a személyautó gumiabroncsra vonatkozó előírások a téli gumikról

Magyarországon nincs előírva az, hogy kötelező volna téli gumival közlekedni a téli hónapokban. Persze ettől még a józan ész azt diktálja, hogy igenis érdemes lecserélni a gumikat, amikor eljön az ideje, és mindig az évszaknak megfelelő gumikkal célszerű közlekedni.

Azok, akik télen is nyári gumikkal közlekednek, komolyan megnövekedett fékúttal kell, hogy számoljanak. Ez adott esetben akár balesethez is vezethet. Érdekesség, hogy nem csak ősszel fontos felszereltetni a téli gumikat, hanem a tavaszi csere is fontos. A téli gumik ugyanis nem képesek olyan jól teljesíteni már 7 Celsius-fok fölött, mint az alatt.

Bár idehaza nem kötelező téli gumikon haladni, más országokban más szabályok vannak érvényben. Mielőtt külföldre indulnál, mindenképpen tájékozódj az ottani szabályokról. Van, ahol az 1,6 milliméteres profilmélységgel nem érik be. Egyes országokban meg van határozva, hogy mettől meddig kell téli gumikon közlekedni, sőt, van ahol az is elvárás, hogy legyen nálad hólánc.

Fontos ellenőrizni az abroncsok állapotát

A járművezetőknek törvény által előírt kötelessége, hogy indulás előtt kivétel nélkül ellenőrizzék a járművük állapotát, beleértve az abroncsokat is. Különösképpen arra kell ügyelni, hogy nem sérült-e valamelyik abroncs. A szabad ég alatt tárolt autók esetében nagyobb ennek a kockázata, persze garázsban sem zárható ki ezt teljes mértékig. A sérüléseken túl a nyomást és a futófelület kopottságát is ellenőrizni kell.

A gumin található főbb jelölések

A gumikon egy sor jelölésnek kell szerepelnie. Az egyik legfontosabb a DOT szám. A gumik oldalfalán szerepel egy DOT jelzés, majd összesen nyolc karakter és legvégül négy szám. Ez a négy szám a kulcs annak tekintetében, hogy mikor gyártották a gumit. Az első két szám jelzi a gyártási év hetét, míg a második kettő a gyártási évet. Az abroncsok életideje legfeljebb tíz év.

A gumikon feltüntetik a méretet. A súly és sebességhatár két számból és egy betűből áll, a megfelelő táblázatból kiolvasható a jelentése.

A téli gumikon az M+S jelölés vagy a hópehely látható. Utóbbi kivételes teljesítményre predesztinálja az abroncsot havas körülmények között.

A terméket a kosárba raktam.

Tovább nézelődöm, vissza a termékekhez
Kosár megtekintése és fizetés