Minden, amit a defekttűrő gumi kapcsán tudni érdemes
Mielőtt rátérnénk arra, mi a defekttűrő gumi működési elve, érdemes tisztázni, milyen körülmény hívta életre.
Az autógyártók számos különböző okból arra törekszenek, hogy az autókat pótkerék nélkül dobják piacra. A közvetlen gazdasági előny mellett így próbálják növelni a csomagtér kapacitását, ráadásul pótkerék nélkül a jármű össztömege is kisebb.
Ezen okokból kifolyólag sokszor pótkerék helyett abroncsjavító készletet adnak kompresszorral. Alternatív megoldásként felvetődik a defekttűrő gumi felszerelése.
A defekttűrő gumi főbb tulajdonságai
Jellemzően prémium gépjárműveket szerelnek fel ilyen abronccsal azok a tulajdonosok, akik maximális biztonságra törekszenek. A defekttűrő gumik átlagosan 80 km/h-s sebességig képesek biztosítani a jármű tovahaladását akkor is, ha az egyik gumiból szökni kezd a levegő.
Fontos megjegyezni, hogy defekttűrő abroncsot csak olyan személygépjárműre lehet felszerelni, ami nyomásellenőrző és -visszajelzővel is rendelkezik.
A defekttűrő abroncsok javítása ellenjavallt, mivel a nyomásvesztés következtében fellépő szerkezeti károsodások nem lesznek felismerhetők. Szerelésük szintén kerülendő. Célszerűbb külön téli gumi szettet és külön nyári gumi garnitúrát vásárolni, ha e típusban gondolkodunk.
A következőkben azt vesszük sorra, hogy milyen változatai léteznek a defekttűrő abroncsnak!
Az önhordó defekttűrő gumiabroncs
E változat esetében megerősített oldalfalú gumiabroncsról van szó lényegében. A normál gumik egy defekt során pillanatok alatt összeroskadnak, és ha nem áll meg az autót vezető személy mihamarabb, akkor a felni is roncsolódhat. Ezt elkerülendő alkották meg a megerősített oldalfalú abroncsot, amely nem engedi ezen eseménysort bekövetkezni.
A technológiának köszönhetően a személygépjármű akkor is kormányozható marad, ha egyszerre mind a négy kerék defektes lesz. A biztonsággal megtehető táv ebben az állapotban legalább 80-200 kilométer, míg az elérhető maximális sebesség 80 km/h.
Ezen abroncsok hátránya, hogy az oldalfalak merevsége miatt jobban rázkódik az autó a különféle apróbb úthibák esetén is, amit hagyományos gumi esetén esetleg meg sem lehet érezni.
Az öntömítő gumiabroncs
Ez esetben egy folyékony tömítőanyag gondoskodik arról, hogy ha valamilyen éles tárgy belefúródik a gumiba, akkor se kelljen kereket cserélni. A tömítőmassza védőréteget alkot az abroncs belső falán, és azon nyomban körülveszi a nemkívánatos tárgyat.
E technológia tekintetében a Continental élen jár. Az öntömítő megoldás hatékonyan tudja kezelni az összes olyan gumit érő sérülést, amely legfeljebb fél centi átmérőjű. A defektek 85%-a kivédhető ezzel a módszerrel.
A kerékpánt tám
A felni abroncs felőli oldalára egy poliuretán műanyagból készült gyűrűt szerelnek, ezen alapul a kerékpánt támként emlegetett megoldás. Nevét onnan kapta, hogy képes megtámasztani a gumit abban az esetben, ha bekövetkezik a defekt.
A kerékpánt tám alkalmazásához egyedi felnikialakítás szükséges, amit a rögzítendő gyűrű indokol. Ezt úgy oldják meg, hogy a tárcsa szélei magasabbak. Egy defekt esetén erre fekszik fel a gumi.
Nagy általánosságban a számok itt is hasonlóan alakulnak, mint az önhordó defekttűrő gumiabroncs esetében. A maximálisan elérhető sebesség 80 km/h 200 kilométeren keresztül.
Weboldalunk kínálatában több gyártó defekttűrő gumijai megtalálhatók. Kérdés esetén várjuk megkeresésed elérhetőségeinken.