Mítoszok és tények a DOT-szám kapcsán

A DOT-szám megfelelő értelmezését nem lehet elégszer hangsúlyozni. Ránézésre ember legyen a talpán, aki megállapítja, hogy egy gumiabroncsot tovább tároltak-e a kelleténél. Ez a mérőszám azonban feketén-fehéren eldönti a dolgot.

A 2000-es években gyártott gumiabroncsok esetén a DOT-szám négy számjegyből áll. Ez a négy szám azonban nem különállóan szerepel a gumi oldalfalán, hanem egy karaktersor utolsó négy számjegyét kell keresni. Az első két szám a gyártás hetét, a második kettő pedig a gyártás évét jelöli.

Nézzünk egy konkrét példát! A 0721 azt jelenti, hogy 2021 hetedik hetében, azaz februárjában gyártották az adott abroncsot. Ha megfelelően tárolták, azaz se tűző nap, se fagy nem érte tartósan az adott nyári gumit vagy téli gumit, akkor bőven felhasználható, ha sérülésmentes. Érdekesség, hogy az ezredforduló előtt készült abroncsokon még csak három számból állt a DOT-szám, ám ennek értelmezésére most nem térnénk ki, ilyen abroncsot ugyanis semmi értelme nem volna vásárolni. Közúti közlekedésre ugyanis nemhogy egy huszon-, de egy tizenéves abroncs sem alkalmas.

Egy ötéves abroncs mindenképpen elöregedettnek számít?

Ha öt évig közlekednek egy gumigarnitúrával, akkor az megérett a cserére. A gumit felszerelt állapotban UV fény éri, az úton lévő különféle anyagokkal lép kölcsönhatásba, na és persze kopik is. Ennyi idő alatt elveszíti azokat a tulajdonságait mindezen hatások révén, amivel az első felszereléskor még rendelkezik.

Ha azonban egy új szettről van szó, amit korábban még soha nem szereltek fel autóra, akkor nyugodt szívvel fel lehet szerelni.

Mindig hozzá kell tenni, hogy ez csak akkor igaz, ha sérülésmentes, a tárolása során nem volt kitéve szélsőséges hőmérsékletnek és időjárási körülménynek. Nem utolsó szempont az sem, hogy a gumikat nem szabad agyonpakolni, túl sokat egymásra halmozni vagy nehéz tárgyakat tárolni rajtuk.

Milyen DOT-számmal rendelkező abroncs számít még újnak?

Maga a Magyar Gumiabroncs Szövetség úgy definiálja az új abroncs fogalmát, hogy a 3-5 éves gumik még újnak számítanak. Nem frissen gyártottnak, de újnak. A három éven belül gyártott gumik viszont még frissen gyártottnak nevezhetők.

Ha tehát a DOT-számból az derül ki, hogy a leolvasás pillanatában az abroncs nem idősebb, mint 5 éves, akkor az bizony bármilyen furcsának tűnhet, még mindig új a definíció alapján. Ez azért van így, mert a gumik nem romlanak meg gyorsan, és évekig megőrzik a gyártáskori tulajdonságukat, ha szakszerűen tárolják őket.

Az öt évnél idősebb gumik is értékesíthetők, ám azokra rá kell írni, hogy hány évig használhatók még legfeljebb. Egy nyolcéves téli gumira például rá kell írni nyilvánvalóan, hogy legfeljebb két évig lehet közlekedni velük.

Van garancia egy ötéves gumira?

Természetesen ugyanúgy él a garancia egy olyan gumiszettre, amelyik öt évvel ezelőtt gördült le a gyártósorról, mint amelyik tavaly vagy idén. Ahogyan egy műszaki cikk esetén is, nem kell a vásárlónak azzal foglalkoznia, hogy mennyi idő alatt jut el egy termék a gyártól az adott boltig, ahol megvásárolja.

A lényeg, hogy a vásárlás pillanata mikor történik. Ha van számla a vásárlásról, akkor onnantól fogva él is a garancia. Ha kiderül, hogy gyárilag hibás volt egy abroncs, akkor a számla megléte esetén ugyanúgy él a garancia egy olyan abroncsra, amit valaki úgy vett meg, hogy előtte évekig raktáron volt, mint ha valaki egy néhány hónapja legyártott gumikkal kapcsolatban nyújt be panaszt.

Akár téli gumit, akár nyári gumit szeretnél vásárolni, írj nekünk bátran, ha kérdésed van!

A terméket a kosárba raktam.

Tovább nézelődöm, vissza a termékekhez
Kosár megtekintése és fizetés