Számít az új téli gumi profilmélysége?

Különösen télen, a hideg idő beköszöntével nő meg a balesetveszélyes helyzetek száma az utakon. Ilyenkor a hó, a latyak és a jég borította úttesteken extra kockázatok leselkednek az autósokra. Az új téli gumik kapcsán mindig kérdés, hogy megéri-e az árkülönbözetet a drágább abroncs, na és persze az is, hogy mennyit számít az új téli gumi profilmélysége. Függetlenül attól, hogy nyári vagy téli gumival, esetleg négyévszakos abronccsal van felszerelve az autód, fontos, hogy odafigyelj a lamellák mélységére. Ez a paraméter kiemelten fontos befolyással bír a fékút hosszára, a tapadásra.

Mekkora az új téli gumi profilmélysége?

Az új téli gumik jellemzően legalább 8-9 mm-es profilmélységgel gördülnek le a gyártósorokról. Ez az optimális állapot.

A német autóklub, az ADAC tesztje szerint ilyenkor 30 km/h-s sebességről álló helyzetre történő fékezés esetén 3,2 méteres különbség mutatkozik az új és a már csupán 4 mm-es profilmélységgel rendelkező abroncsok között. Ez azt jelenti, hogy új téli gumival akár egy városi kisautó hosszával előbb fékezhetsz le, mint egy jelentősen használttal. Gondolj csak bele, minél nagyobb az a sebesség, amelyről le szeretnél fékezni, ez a számadat annál nagyobb lesz.

A szakemberek szerint a 4 mm-es profilmélyésgű abroncsok az új gumik teljesítményének felét sem képesek hozni. Könnyen kitalálhatod, hogy a Magyarországon minimálisan elvárt 1,6 mm-es profilmélységű téli gumik hogyan teljesítenek. Ilyen állapotú abroncsok esetében egyszerűen nem elég magasak a lamellák ahhoz, hogy a havas úton való közlekedés biztonságos legyen.

A tapadás tekintetében szintén fontos különbség mutatkozott a teszt során. A legnagyobb szükség esetén ébred rá az ember, hogy milyen fontos ez: induláskor és emelkedőn. A téli gumik tapadását márpedig a lamellák mélysége határozza meg.

Ez van akkor, ha az úttest vizes vagy havas

Fontos, hogy vizes, latyakos úton a téli guminak az a feladata, hogy ezeket az anyagokat kiszorítsa a lehető leghatékonyabban és legrövidebb idő alatt. Erre szolgálnak az abroncsokon fellelhető speciális formák, mintaárkok, valamint a 3D-s mikromintaárkok, melyeket lamelláknak is szokás nevezni. A lamellák gyakorlatilag beleharapnak a hóba és a latyakba a kapaszkodóélek segítségével. Ennek köszönhetően alakul ki az erős tapadás. Persze télen nincs mindig hó és jég, úgyhogy a téli gumiknak száraz úttesten is kitűnően kell viselkedniük. Ennek érdekében alkotják meg úgy a blokkokat, hogy azok merevek és tömörek legyenek.

Egy érdekes tény a téli gumik és a száraz út kapcsán

Száraz útburkolaton is eltérően viselkednek az új téli gumik, melyek teljes profilmélységgel rendelkeznek, valamint a már használt, kisebb profilmélységű abroncsok. Talán ellentmondásosnak tűnik, de az alacsonyabb profilmélységű, kopottabb abroncsok száraz körülmények között jobban teljesítenek, mint az újak. Ennek nagyon logikus és egyszerű oka van: a futófelület nagyobb része érintkezik az úttal.

Természetesen nem szeretnénk senkit sem arra biztatni, hogy télen nyugodtan közlekedjen csak jól elkoptatott téli gumival. Egyrészt a mi éghajlatunkon a tél jellemzően csapadékos. Vagy a hó, vagy az eső vagy az ónos eső hatására nedvesek az utak, vagy a köd és a pára lecsapódásának következtében. Az a pár százaléknyi előny, amit a száraz úton mutat a kopott abroncs az újjal szemben, össze sem hasonlítható azzal, hogy mennyivel hatékonyabb egy új téli gumi garnitúra nedves úttesten, mint egy használt.

Kérdésed van a téli gumik kapcsán? Vedd fel bátran ügyfélszolgálatunkkal a kapcsolatot még ma!

A terméket a kosárba raktam.

Tovább nézelődöm, vissza a termékekhez
Kosár megtekintése és fizetés