Téli gumik nyáron: veszélyes így közlekedni?

Körülbelül 1500 autót vizsgáltak meg a felmérést készítő szakemberek. A vizsgálatra a Balaton partján elhelyezkedő bevásárlóközpontok parkolójában került sor. Sajnálatos módon azt állapította meg a kutatás, hogy a rekkenő hőség idején is az autósok 20 százaléka téli gumival közlekedik, és 20 százalékuk olyan gumival, ami nem alkalmas a biztonságos közlekedésre.

Mi egyáltalán a különbség a téli és a nyári gumi között?

A legszembetűnőbb különbség a két gumivariáns között az, hogy a téli gumi anyaga sokkal rugalmasabb, mint a nyári abroncsé. Ez azért van így, mert a téli hidegben is kell, hogy biztosítsa a téli gumi azt a tapadást, ami a biztonságos autózást lehetővé teszi. Fontos tudni azonban, hogy nyáron a téli gumi sokkal erőteljesebben kopik, főként akkor, amikor magas a hőmérséklet.

Az abroncsok felülete közötti eltérés is jelentős. A bordázatot megfigyelve látható, hogy a nyári gumiknál nincsenek kapaszkodó lamellák, ezzel szemben a téli abroncsok mintázatában sűrűn helyezkednek el ezek. A téli gumikon látható mély és széles hosszanti, valamint oldalirányú mintaárkok képesek arra, hogy kivessék magukból a havat, ezáltal biztosítva a megfelelő vízelvezetést sáros, latyakos körülmények között is.

Miért veszélyesek a téli gumik nyáron, közlekedés szempontjából?

A nagyobb nyári esőzések, zivatarok alkalmával olyan vízrétegek alakulnak ki az utakon, amelyeken egy kopott, nem az évszaknak megfelelő, rossz állapotú abronccsal felszerelt autó könnyedén megcsúszhat.

Bevett szokás az, hogy spórolási szándékkal csak az első két kereket cserélik a szerényebb anyagi helyzetben lévő autósok, a hátsó tengelyen pedig a kopott téli gumival közlekednek nyáron is. lyen esetben megtörténhet, hogy az autó kifarol, és a sofőr elveszti az irányítást. Mondani sem kell, ez mennyire balesetveszélyes dolog. Eltérő állapotú gumik esetén a tapadás is eltérő, ez mindenképpen kerülendő.

A téli gumit arra találták ki, hogy megfelelő tapadást adjon téli körülmények között, míg a nyári abroncsokat úgy tervezték, hogy hőség idején is jól funkcionáljanak.

Kell még valamilyen káros következménnyel számolni?

Ha nyáron is téli gumival közlekedsz, azzal jelentősen növelheted autód fogyasztását. Az Európai Unióban bevezettek különféle kategóriákat, amelyek azt jelölik, mennyire optimális egy adott abroncs üzemanyag-fogyasztás szempontjából. Az ábécé első betűje a lehető legjobb érték, ennél eggyel rosszabb a B, azt követi a C, és így tovább.

A webáruházunkban kapható legjobb nyári gumik A vagy B kategóriába sorolhatók. A téli gumik nyáron ebből a szempontból legjobb esetben is csak D, de sokszor inkább E kategóriába sorolhatók. Mit jelent mindez a számok nyelvén? Azt, hogy aki a forró nyári hónapokban is lusta arra, hogy téli gumiját nyárira cserélje, az nagyjából ezer kilométerenként kidob az ablakon 2-3 liter üzemanyagot.

Zajszennyezés szempontjából sem jó dolog téli gumikkal róni az utakat, ha már stabilan hét Celsius-fok fölött van a hőmérséklet. A városi zajban alig észrevehető a különbség, ám országutak, autópályák esetén szignifikáns a különbség. A vadon élő állatok mellett az utak menti települések lakosainak is nagyobb zajterheléssel kell számolnia, ha sokan közlekednek téli gumikkal nyáron. Ez abból fakad, hogy a nagyobb barázdák egész egyszerűen nagyobb zajkibocsátást eredményeznek.

A terméket a kosárba raktam.

Tovább nézelődöm, vissza a termékekhez
Kosár megtekintése és fizetés